Google Cookie Consent Mode V2

Google Cookie Consent Mode V2 gelanceerd – Hoe beïnvloedt dit jouw website?

Weet je wat er met jouw online gegevens gebeurt? Het is een belangrijke vraag die op verschillende aspecten moet worden beantwoord. Vroeger was het moeilijk om erachter te komen wat er met jouw gegevens gebeurde. Dankzij de inspanningen van de Digital Markets Act en de EU-privacyregels is er nu meer transparantie in het hele proces.

Google heeft op 6 maart 2024 de Cookie Consent Mode V2 gelanceerd. Het installeren van deze update is verplicht voor alle online adverteerders die verkeer uit de Europese Unie afhandelen, aangezien deze correct voldoen aan de privacyregels van de EU.

Deze blog biedt volledige inzichten in de Google Consent Mode V2. Er wordt ook uitgelegd welke invloed dit heeft op jouw advertenties en waarom je het zo snel mogelijk moet installeren.

Wat is de Google Consent mode?

Google Consent Mode is een functioneel hulpmiddel van de Google-zoekmachine. Het helpt bedrijven bij het beheren van website cookies, die worden gebruikt voor advertenties en analyses. Website verkopers kunnen gepersonaliseerde advertenties aanbieden op basis van de gegevens die beschikbaar zijn via de cookies.

De toestemmings- modus van Google zorgt ervoor dat website-eigenaren eenvoudig kunnen voldoen aan de actuele privacyregelgeving. Het helpt hen ook relevante advertenties en analyses te implementeren voor gebruikers die ermee hebben ingestemd.

Andere woorden Google Consent Mode

Google Consent Mode V2 is eenvoudigweg een versie-update van de eerdere Google Consent Mode V1. De update richt zich op de naleving van de EU-gegevensregelgeving en sluit aan bij het aanscherpen van het nieuwste cookiebeleid.

Gebruikers krijgen meer controle over hun gegevens en zakelijke verkopers kunnen aan de juiste procedures voldoen. Als jouw website gebruik maakt van Google-diensten zoals Google Ads-campagnes, is het essentieel om deze update te installeren voor een goed beheer van de gebruikerstoestemming.

De Consent Mode V2 introduceert twee nieuwe parameters:

1. advertentie_gebruikersgegevens

Deze Consent Mode geeft toestemming om gebruikersgegevens naar Google te verzenden voor online advertentiedoeleinden.

2. advertentie_personalisatie

Deze Consent Mode maakt opslag verantwoordelijk voor gepersonaliseerde advertenties mogelijk en controleert of persoonlijke gegevens kunnen worden gebruikt voor remarketing.

Omdat er zoveel websites zijn die je aansporen om Google Consent V2 te installeren, kan het verwarrend zijn om te begrijpen waarom dit zo belangrijk is. Laten we om de vraag te beantwoorden eens kijken naar de voordelen ervan.

Wat zijn de voordelen van de implementatie van Google Consent Mode V2?

Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het installeren van deze nieuwste Google Cookie Consent V2 Update. De belangrijkste zijn:

  • Het voldoet volledig aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en beheert en respecteert ook de toestemming van de gebruiker.
  • Veel gebruikers geven mogelijk geen toestemming. Met deze update kun je in enigszins beperkte mate het conversievermogen meten.
  • Website-eigenaren kunnen meer gepersonaliseerde advertenties lanceren en weergeven. Het bevordert een betere optimalisatie en targeting van aangepaste advertenties.
  • Het biedt een innovatieve manier om gegevens van gebruikers te verzamelen door persoonlijke informatie te vermijden en alleen algemene informatie te verzamelen.
  • Deze nieuwste toestemmings- modus respecteert de privacy van gebruikers en verzendt alleen algemene informatie.

Wat moet ik doen als ik de Google Consent Mode v2 niet gebruik op mijn website?

Dit is wat Google zegt over het niet toepassen van Google Consent Mode v2:

“Als je verhindert dat jouw Google-tags worden geladen totdat een gebruiker interactie heeft met jouw toestemmings- banner, kan Google de toestemmings- keuzes van gebruikers niet verifiëren. Dit kan tot gegevensverlies leiden.”

Bron: Google

Het komt erop neer dat als je er niet in slaagt dit toestemmings kader te implementeren, je mogelijk met consequenties te maken krijgt. Zo worden de remarketinglijsten niet gevuld met nieuwe gebruikers en mis je ook de import doelgroepen uit GA4.

Zonder de Consent Mode V2 heb je last van het volgende:

  • Je kunt geen gebruik maken van gerichte remarketing en gepersonaliseerde reclame, die nodig is om geïnteresseerde gebruikers opnieuw te bereiken.
  • Verlies door nauwkeurige meetconversies en slechte inzichten in de effectiviteit van de campagnes.
  • Het zal leiden tot het niet naleven van de AVG, wat tot juridische problemen en boetes kan leiden.
  • Je loopt essentiële gebruikersgegevens mis voor optimalisatie- en analytische doeleinden (analytische doelstellingen).

Wie moet Google Cookie Consent V2 installeren?

Als jouw website hosting gevestigd is in de EER en je gebruik maakt van Google-diensten of Analytics G4,Google Tag manager, moet deze update geïnstalleerd worden. Doe je dit niet, dan lopen jouw Google Ads-campagnes niet efficiënt en raak je ook gegevens kwijt. Met deze update worden de gegevens van Google Analytics gebruikt volgens de laatste regelgeving

Het team van Zedrox kan je helpen

Elk bedrijf moet deze update installeren vanwege de vele voordelen en het nieuwste privacybeleid. Zedrox beschikt over een team van technische specialisten die je kunnen helpen bij het implementeren van Google Consent Mode V2.

Wij kunnen alles verzorgen en de nodige optimalisatie uitvoeren zodat jouw website naadloos draait met de update. We optimaliseren jouw website met het beste toestemming beheerplatform dat je helpt bij een soepele overgang.